דעה אישית – סקר מכון סמית

לאחרונה מספר קוראים בבלוג הפנו את צומת ליבי לסקר שנערך על ידי מכון סמית בשנת 2004 ואשר פורסם ב- 31.8.04.

על פי הסקר נראה כי מורה בישראל מקדיש בממוצע כ- 50 שעות בשבוע לעבודה . הכוונה היא לעבודה בבית הספר וגם בבית לאחר שעות העבודה . תשאלו הכיצד?? אז למסקנת הסקר כל מורה משקיע בממוצע 1.2 שעות נוספות על כל שעה פרונטלית שהוא מלמד . למשל מורה שמלמד 21 שעות פרונטאליות בשבוע משקיע בבית עוד (21*1.2) 25.2 שעות נוספות מעבר לשעות בבית הספר. כך יוצא שסה"כ השעות שהוא מתעסק בעבודתו נטו בכל שבוע מגיע ל- 49.2 שעות (21 ש"ש פרונטאליות + 25.2 שעות נוספות + 3 שעות חינוך (בהנחה שהוא מחנך)).

לטעמי נראה לי ממש הזוי ולא מציאותי . תשאלו אותי למה אני חושב כך . אז הנה לדעתי שתי סיבות:

  1. בואו נחשוב מתי נעשה הסקר . שנת 2004 . באותה שנה , ושנה שלאחריה עוד גובשה כל תוכנית הרפורמה וכבר אז היו לא מעט מורים נגד התוכנית עוד לפני שהיא הושלמה מה שגרם לכל מורה שהיה נגד התוכנית , להיאחז בכל דבר ולצאת נגדה . אני מעריך שאותו סקר היה אחד מן הדברים שאותם מתנגדים נאחזו בו על מנת להראות כמה תוכנית הרפורמה החדשה מורידה את הערך לשעת עבודה ולכן גם באו והציגו בסקר כמה מטלות ועבודה נוספת קיימת למורה מעבר לשעות העבודה בבית הספר.
  2. דבר נוסף שראוי שנבחן באופן מציאותי.  מספר השעות הקיימות בכל שבוע מגיע ל- 168 שעות (24*7) . מתוך זה יש יום שבת , חצי מיום שישי וכן יום חופשי למרבית עובדי ההוראה שאפשר לומר כי בימים אלו המורה לא ממש חושב על עבודתו אלא יותר בביתו . בתחשיב מהיר זה מגיע ל- 60 שעות (2.5*24) . מהיתרה נוריד כ-7 שעות שינה ליום מימיי העבודה שזה מגיע ל- 31.5 שעות שינה (7*4.5) . כמו כן ניקח בחשבון גם את שעות העבודה בבית ספר בפועל שזה יכול להגיע ל- 30 שעות שבועיות .

מה שמותיר לנו כ- 46.5 שעות שבהם יש להכניס את כל השעות הנוספות שדברנו עליהם על פי סקר סמית (1.2*21 = 25.2 ) ועוד מטלות ביתיות , טיפול בילדים סידורים אישיים ומשפחה .  בקיצור נשמע קצת רחוק ממציאות .

הייתי אולי מסכים לכ- 0.5 שעה עד 1 שעה לכל שעה פרונטלית כאשר ככל שהמורה ותיק יותר זה נע לכיוון ה-0.5 שעה וככל שהוא חדש יותר אז אפשר לומר שזה בכיוון ה-1 שעה . נשמע לי הגיוני ומציאותי יותר.