שעות עבודה – מאמר 1

ביום ה – 1 לפברואר 2009 נכנס לתוקפו תיקון 24 לחוק הגנת השכר שיזמה אותו ח"כ הגב' שלי יחימוביץ .

למה היה חשוב כל כך ליזום תוספת לחוק הגנת השכר???

המטרה העיקרית של החוק הייתה דאגה מקסימאלית לעובד . מעסיקים רבים היו נוהגים וכנראה שעדיין נוהגים לנצל את העובדים . חלק מצורת הניצול בא לידי ביטוי בתלוש השכר שלהם כאשר תלוש השכר של העובד אמור להיות ה"פירוש" הכי טוב לשכר שמשולם בפועל לעובד .

נשאלת השאלה איפה יש כאן ניצול ? והתשובה היא מורכבת מאוד. הניצול יכול לבוא לידי ביטוי בהרבה מרכיבים בתוך שכר העובד. למשל עובד אשר אמור לקבל שעות נוספות , מקבל אותם לפי ערך שעה רגילה ולא לפי הערך שאמור להיות על פי דיני עבודה והמעסיק יבטא את זה בתלוש השכר כפרמיה ולא כשעות נוספות על מנת שלא יהיה מצב שיתבעו ממנו שעות נוספות בעתיד . לצערי רוב העובדים לא ממש מודעים לחוקים ואז העובד שמח שקבל שכר בגין שעות נוספות והמעסיק שמח ש"דפק" אותו בעוד כמה מאות שקלים בחודש והרוויח את זה על חשבונו .

לכן היה מאוד חשוב סוף סוף ליזום חוק אשר באמת אמור לדאוג לעובדים השכירים במשק בכל המגזרים .

ח"כ שלי יחימוביץ , כאחת שתמיד הדאגה לעובדים השכירים עמדה לנגד עיניה , הרימה את הכפפה והחליטה לרוץ עם זה בכנסת והשיגה את מבוקשה.

אבל האם היא באמת השיגה אותה?? האם החוק הקיים היום אכן פתר את כל הבעיות?או לפחות רובם??

התשובה על כך היא כנראה שלא ממש !!

נכון להיום , 6 חודשים לאחר שהחוק נכנס לתוקפו , עדיין רוב המעסיקים בכלל לא מיישמים את החוק ולא רק זה אלא אין אפילו אכיפה על כך .

אז תשאלו , הרי יש הרבה חוקים שלא ממש מיושמים אז גם זה מן הסתם בתוכם . לא קרה כלום.

מה גם שעובדים רבים (ולאחרונה נתקלתי בזה לא מעט) מפחדים בכלל לבוא ולדרוש את המגיע להם מחשש לפיטורם או התנכלות אליהם מצד המעסיק ותתפלאו אבל זה ממש קיים .

אני חושב שהחוק הזה הוא חשוב מאוד . תלוש השכר זה הדבר היחיד שיש לעובד מול מעסיקו . ואפשר לומר שתלוש השכר הוא מעין "הסכם" מול המעסיק לגבי כל התנאים שיש לעובד מולו . מחר בבוקר שהעובד יפוטר או יצא לגמלאות וכד' , הדבר היחיד שיכול להוכיח את זכויותיו לעתיד זה אותם תלושי שכר . (אני לא מדבר כרגע על עובדים עם הסכמים אישיים כיון שאלה הם מיעוט בתוכנו)

ולכן יש חשיבות עליונה בחוק כזה . שלא לדבר על היישום שלו בפועל אצל המעסיקים .

כאדם שנותן יעוץ לעובדים בכלל ועובדי הוראה בפרט , ראיתי לנכון להתייחס לתוספת 24 לחוק הגנת השכר ולפרט אחת לאחת את כל המרכיבים השונים שנוספו לחוק . אשתדל בכל פוסט להתייחס למרכיב אחד או שניים ואף לראות את החסרונות/יתרונות שיש באותו מרכיב ומה לדעתי יש להוסיף/לשנות בגין אותו מרכיב .

1.   מספר שעות עובדה   :

המרכיב הראשון שעליו מדברת התוספת הוא שהמעסיק יציין בתלוש השכר את מספר שעות העבודה / ימי עבודה של העובד באותו חודש . כמו כן יציין המעביד גם את מספר השעות הנוספות של העובד מעבר לשעות רגילות בסיסיות . כך בעצם ניתן לראות גם את השעות הרגילות וגם את השעות הנוספות בנפרד בתלוש השכר.

מעסיקים רבים לא פעלו בשיטה הזו עד היום והיום אין להם ברירה אלא לעשות כך .

לדעתי החוק כאן לא ממש ברור ולעיתים גם מתנגש עם דיני עבודה . מעסיקים רבים ימשיכו לנצל את זה לרעה . הכיצד ??

החוק לא ממש אומר כיצד יש לחשוב את השעות הנוספות ועד איזה רמה של פירוט יש להגיע .

לדוגמא :

עובד שעבד בחודש של 21 ימים,  228 שעות בסה"כ . כלומר הוא עבד עוד 42 שעות מעבר ל – 186 שעות רגילות בחודש . ואם נחלק את ה 42 שעות ל – 21 ימים אזי מגיע לו עוד 2 שעות ביום כלומר 125% על 42 שעות . אולם נניח שאותו עובד עבד במשך 14 ימים ראשונים 3 שעות נוספות כל יום וביתר הימים הוא עבד יום רגיל ללא שעות נוספות . אז אם כך ,מגיע לו בעצם עוד 14 שעות לפי 150% ולא לפי 125% . בשכר ברוטו של 7,000 ₪ לחודש רגיל הפרש זה יכול להגיע עד לכדי 132 ₪ לכל חודש. וככל שהשכר גבוה יותר אז סכום הפרש זה רק גדל וזה רק ה"הפסד" הישיר של העובד שלא לדבר על הזכויות הסוציאליות המגיעות בגין הפרש זה ואותם הוא מפסיד בטווח הארוך .

אז הנה לכם מרכיב שהחוק לא ממש מכסה בצורה הכי טובה.