מילוי מקום, תנאים סוציאליים ופנסיוניים

הבטחתי בפוסט הקודם כי אתייחס לכל נושא הזכויות הסוציאליות לעובדי הוראה.

אבל לפני כן אני רוצה לתת סקירה קצרה על חישוב שכר לשעה של מורים ממלאי מקום, זאת בעקבות כמה פניות של מורים אלי.

מילוי מקום

למורים רבים יוצא למלא מקום במהלך חודש עבודה לפחות פעם אחת . ולרוב הם מקבלים את תוספת לשכר בגין מילוי המקום המחושב לפי ערך שעה של מילוי מקום כפול שעות מילוי מקום בפועל. לרוב המורים אין מושג כלל כיצד חושב ערך שעה של מילוי מקום .
על מנת לחשב ערך שעה של מילוי מקום יש להבדיל קודם כל בסטטוס של עובד ההוראה . האם הוא מורה המשמש כחלק מצוות בית הספר או במילים אחרות מורה עם תקן או הוא רק מורה מחליף שלא נחשב כחלק מצוות בית הספר או במילים אחרות מורה ללא תקן . הכוונה במילוי מקום כאן היא למורים ממלאי מקום אשר ממלאים מקום עד 51 יום ברציפות . (מעל 51 יום ברציפות יש גם תוספת קיץ אולם דבר זה הוא לא שכיח ולפיכך גם לא ממש אכנס לזה . מי שירצה יכול לשאול אותי באופן אינדיוידואלי .)
1. מורה עם תקן
חישוב ערך לשעת מילוי מקום יעשה על פי דרגתו וותקו של אותו עובד הוראה ועם תוספת של רוב הסעיפים שהוא מקבל בשכרו הרגיל . סכום זה מחולק למספר שעות הבסיס של אותו מורה כפול 4 . לדוגמא : מורה בבית ספר יסודי – שעות בסיס 30 שעות * כפול 4 = 120 שעות. התוצאה המתקבלת הוא ערך שעת מילוי מקום למורה עם תקן .
לדוגמא : מורה מחנך בבית ספר יסודי עם שכר משולב כולל וותק וייתר הסעיפים בשכר ברוטו המגיע לסך של כ- 6,000 ₪ (שכר סביר ושכיח). מחולק ב- 120 שעות (30*4) והתוצאה היא = 50 ₪ לשעת מילוי מקום .
2. מורה ללא תקן
חישוב ערך לשעת מילוי מקום למורה ללא תקן הוא שונה מעט. כאן מתייחסים בבסיס השכר לבסיס שכר של מורה בדרגת בכיר עם 3 שנות וותק + תגבור הוראה + תוספת קיץ למרות שיכול להיות מצב שהמורה הוא עם תואר שני . בסיס שכר של מורה בכיר בשנת תש"ע עומד על סך של 3,126.34 ₪ .
לדוגמא : מורה עם תואר שני ועם 4 שנות וותק ולא נחשב חלק מצוות בית הספר – ללא תקן , אשר ממלא מקום בבית ספר יסודי . חישוב ערך שעת מילוי מקום תהיה כדלקמן :
בסיס מורה בכיר עם 3 שנות וותק = 3,126.34 ₪ , תגבור הוראה = 144.82 ₪ , סה"כ = 3,271.16 ₪ .
3,271.16 / 120 = 27.26 ₪ לשעה . ובתוספת קיץ של 20% זה יהיה שווה ל- 32.71 ₪ לשעת מילוי מקום .

אמרתי שאתייחס לזכויות הסוציאליות, נכון?! אז בבקשה

תנאים סוציאליים / זכויות סוציאליות / פנסיוניות באופן כללי

באופן כללי מאוד את התנאים הסוציאליים אצל עובדי הוראה (ולא רק) ניתן לחלק ל- 3 חלקים :

1. קרן פנסיה
2. קרן השתלמות
3. קופת גמל

קרן פנסיה – נועדה לתשלום קצבה / גמלה חודשית ביציאה לפנסיה . לצערנו שכרם של עובדי הוראה הוא לא רכיב אחד בלבד כגון "שכר יסוד" אלא הוא מורכב מרכיבים רבים . חלק מהרכיבים הם רכיבים פנסיוניים וחלק אחר לא פנסיוניים. קיימים מספר קרנות פנסיה : הכי מוכרת היא הפנסיה התקציבית . האמת, היא לא ממש קרן והיא ממומנת מתקציב המדינה . ישנה גם פנסיה צוברת חדשה / ותיקה וזו יכולה להיות "מבטחים" , "גלעד" , "הראל" ועוד .

קרן השתלמות – נועדה לצבירה של כספים לטובת שנת שבתון לעובד הוראה ובעצם משם העובד מקבל את "שכרו" כשהוא נמצא בשנת שבתון .

קופת גמל – נועדה לצבירת כספים בגין רכיבים בשכר אשר אינם רכיבים פנסיוניים כגון : נסיעות, תוספת מעונות ועוד .

בפוסטים הבאים אפרט כל אחד ואחד מהתנאים הסוציאליים שראינו כאן היום .