הרפורמה בחינוך – מאמר 1

בפוסטים שבקטגוריה זו אתייחס לסוגיות שונות שעולים לי לראש או שאני נתקל בהם במהלך עבודתי ומן הסתם גם עובדי הוראה רבים נתקלים בהם במהלך שנות עבודתם כמורים .

בשנתיים האחרונות שמעתי לא מעט על עובדי הוראה רבים ש"התלוננו" על הרפורמה בחינוך קרי אופק חדש. אין לי מושג על מה הם בדיוק התבססו אבל אין ספק ש"רעש" הם אכן עשו ואני חושב שצריך לבדוק פעם אחת בדיוק "על מה כל הרעש" . אז יאללה לעבודה.

בפוסט הראשון בקטגוריה זו אני רוצה לעשות השוואה לשכר המשולם לעובד הוראה חדש שנכנס לעבוד כמורה מתחיל על פי הרפורמה לבין השכר המשולם על פי המתכונת הישנה לפני הרפורמה . אני מדגיש כי החישוב הוא למורה מתחיל חדש בבית ספר יסודי.

נתחיל עם דוגמא וננתח אותה לאחר מכן .

לצורך הדוגמא : מחנך כיתה בבית ספר יסודי המועסק במשרה שלמה של 30 שעות שבועיות , בעל תואר ראשון ותעודת הוראה . שירות צבאי 3 שנים , כאמור ללא ניסיון בהוראה .

סעיף

מתכונת ישנה

אופק חדש

 

שעות עבודה שבועיות בבית הספר

30

36

שכר משולב כולל וותק

3,435.30 ש"ח

5,452.64 ש"ח (כולל תוספת 2008)

תוספת תגבור הוראה

144.82 ש"ח

תוספת 2001

103.06 ש"ח

תוספת 2008

101.90 ש"ח

גמול חינוך כיתה

378.51 ש"ח

545.27 ש"ח

הסכם מסגרת

161.05 ש"ח

גמול כפל תואר

397.43 ש"ח

סה"כ

4,722.07 ש"ח

5,997.91 ש"ח

 

אם כן , ניתן לראות כי מורה חדש הנכנס למערכת החינוך היום לפי הרפורמה בחינוך , מקבל סך של 1,275.84 ש"ח יותר בברוטו בתלוש השכר כלומר גידול בשכר בשיעור של כ- 27% .

אולם כפי שאנחנו יודעים זה לא ממש מדויק ובואו נמשיך לחקור :

שעות עבודה בבית ספר במתכונת הישנה לפני אופק חדש הוא 30 שעות שבועיות ו- 129.9 שעות לחודש מלא (לפי 4.33 שבועות בחודש) ולכן ברוטו לשעה יהיה  = 36.35 ₪ .

שעות העבודה (כולל שהייה) בבית הספר לפי אופק חדש הוא 36 שעות שבועיות ו- 155.88 שעות לחודש מלא (לפי 4.33 שבועות בחודש) ולכן ברוטו לשעה יהיה = 38.48 ₪ .

ולכן המסקנה עד כאן היא ששיעור הגידול בשכר ברוטו לשעה יהיה כ- 6% בלבד .

אבל האם פה זה נגמר ? לא עדיין לא , ובואו נמשיך לחקור :

כמה זמן משקיע מורה מחנך בממוצע בביתו לכל מה שקשור לבית הספר ולתלמידים .

על פי סקר מכון סמית מורה משקיע בממוצע מעבר לשעות העבודה הרגילות שלו בבית הספר עוד 1.2 שעות על כל שעה פרונטלית .(שלדעתי מוגזם והבעתי את דעתי האישית על זה במאמר נפרד) .

לצורך הדוגמא שלנו זה מגיע ל- 32.4 שעות לשבוע (27*1.2) ו- 140.3 שעות בחודש (32.4*4.33) למורה במתכונת הרגילה . ו- 31.2 שעות לשבוע (26*1.2) , 135.1 שעות בחודש (31.2*4.33) למורה לפי אופק חדש .

כלומר המורה נותן עוד 140.3 שעות כל חודש על המשרה הרגילה שלו במתכונת הרגילה ו- 135.10 שעות לפי אופק חדש . 

על פי הרפורמה בחינוך – אופק חדש יש למורה שבדוגמא שלנו בבית ספר יסודי 5 שעות שבועיות שהייה בבית הספר למטרות שונות שבעבר במתכונת הרגילה היה עושה אותם בביתו . זאת אומרת בחישוב חודשי זה 21.65 שעות (5*4.33) . יש כאלה שיבואו ויטענו כי באותם שעות שהייה שהיו במתכונת הישנה אין זמן לעשות כלום והכל נשאר לביצוע בבית. אז בשביל אלה המקטרגים אני אנטרל מסך שעות השהייה לפי אופק חדש את אותו יחס שעות שהייה כמו במתכונת הישנה, דהיינו ניטרול של 3.6 שעות בכל שבוע (0.1*36) .

אמרנו שהמורה משקיע שעות רבות בחודש בבית מעבר לשעות העבודה אז אם כך לפי הרפורמה בחינוך הוא צריך להשקיע עוד 129.04 שעות בחודש בבית מעבר ל- 36 השעות השבועיות על פי הרפורמה בחינוך – אופק חדש . הכיצד? שעות עבודה בבית שחישבנו לעיל על פי רפורמה הוא : 135.10  , פחות שעות שהייה נטו שמבצעים בבית הספר (5-3.6=1.4 שעות בשבוע , ו- 6.06 שעות בחודש) מגיעים ל- 129.04 שעות מעבר לשעות העבודה בבית הספר לפי אופק חדש .

אז בואו נעשה כעת את החשבון מחדש .

ברוטו

4,722.07 ש"ח

5,997.91 ש"ח

שעות חודשיות בפועל

129.9

155.88

שעות חודשיות נוספות בבית

140.30

129.04

סה"כ שעות

270.20

284.92

ברוטו לשעה

17.48 ש"ח

21.05 ש"ח

שיעור הגידול

 

20.40%

 

טוב , אז אם כך אנו מגיעים למסקנה שלמורה מתחיל וחדש במערכת החינוך בבית ספר יסודי עדיף לעבוד תחת הרפורמה בחינוך מאשר על פי המתכונת הישנה . השכר ברוטו לשעה המשולם לאותו מורה גבוה בכ- 20% על פי הרפורמה מאשר על פי המתכונת הישנה . גם אם אותו מורה יעבוד יותר שעות בבית , המסקנה לא תשתנה והשכר ברוטו לשעה עדיין יעמוד בשיעור גבוה יותר על פי הרפורמה בחינוך מאשר על פי המתכונת הישנה .

בפוסט הבא נבדוק נתונים ונעשה השוואה אצל מורה חדש בחטיבה .

אשמח מאוד לתגובות של קוראים .

5 מחשבות על “הרפורמה בחינוך – מאמר 1”

  1. לאחר קריאה ראשונה ושניה של הפוסט
    הייתי לרגע קט המום מהניתוח ומהמסקנה..
    איך זה שכל המורות( כולל אישתי ) שאני משוחח עימן
    זועקות נגד הרפורמה כולל מורות חדשות??
    לא התעצלתי ושוחחתי עימן.
    מהר מאוד הסתבר לי במה טעית ואגב טעות לא
    מכוונת והיא נובעת רק מתוך אי הכרת השטח, הניתוח הלוגי והכלכלי
    שלך מושלם אין טענות!
    ובכן אין משימה אחת מאלו שציינת שניתו לבצע אותן בביה"ס מבחינה מעשית ועקרונית!!
    בשעות השהייה הללו המורה מנוצל מיידית ,לפתרון בעיות משמעת,
    לשיחות ,ולפגישות צוותיות ,לכיבוי שריפות מתמיד, אין לו מחשב, אין לו טלפון(אלא אם הפלפון הפרטי נחשב) אין לו פינת עבודה,
    כל הזמן ,אבל כל הזמן, נכנסים יוצאים ומשגעים אותו( יותר טוב כבר בכיתה)
    פעילות חכמה כמו בניית מבחן קריאת חומר עזר תכנון עבודה
    יכולה להתבצע אך ורק בביתו של המורה.בדיקת מבחנים הצחקתני…
    אין פרטיות אין כיסא אפילו ,הכל בהמולה רבתי
    היית בחדר מורים לאחרונה…
    כלומר המבנה המדהים של 20 שעות החזר פעילות מורה לתוך שעות
    הלימודים פשוט לא קיים ובתנאים הנוכחיים גם לא יהיה !
    והאמן לי שבחטיבות הרבה יותר גרוע!!
    שעות השהייה היום מנוצלות לחלוטין ע"י רכזות השכבה לטיפול שוטף בבעיות הרגע והן היחידות שלפתע זכו בעוד כוח עזר לכיבוי שריפות!

    • יעקב שלום ותודה על תגובתך .
      ראשית אני שמח שהגבת זה רק מחכים ומוסיף עוד ידע שהוא מעבר לידע כלכלי ומאוד חשוב לתחום ההוראה .
      ובאשר לתגובתך הנה תגובתי :
      אם כך , אקח שעות שהייה (את כל ה-20) אלו ואוסיף אותם לתוך סה"כ השעות של המורה ברפורמה החדשה כך שסך השעות שלו יהיו 170 שעות ולא 150 כפי שכתבתי .
      ובכך לאחר החישוב גם במצב כזה עדיין סך השכר ברוטו לשעה עבור מורה חדש , מחנך בבית ספר יסודי ושנכנס לרפורמה החדשה יהיה גבוה יותר בשיעור של כ-6% מאשר אותו מורה על פי המתכונת הישנה .שכר ברוטו לשעה הוא 34.29 ש"ח אצל מורה ברפורמה מול 32.34 ש"ח אצל מורה במתכונת הישנה . אין ספק ששיעור זה הוא יותר נמוך והשאלה הנשאלת האם זה שווה בכלל בשביל שיעור /תוספת כל כך קטנה לעבור לרפורמה ? שהרי במסגרת הרפורמה ישנם עוד חוקים ומגבלות שונות שיש לתת את הדעת אליהם שהם לא קשורים כל כך לשכר אלא יותר להתנהלות נאמר…?!! לדוגמא: שעון נוכחות לכל מורה… ועוד. אני מניח שכל אחד צריך לעשות את השיקול שלו ואני חושב שזה מאוד אינדיוידואלי לכל מורה ומורה.
      בכל מקרה אם תחליט להגיב ולהאיר את עיני בעוד נקודות שלא שמתי לב אליהם אשמח לשמוע ולקבל .
      גמר חתימה טובה.

  2. מאמר מפורט ומאורגן להפליא, למעט שתי טעויות בסיסיות:
    1. הנוסחה למספר השעות החודשיות היא X*4.33
    (X=מספר השעות השבועיות)
    2. אליבא חישוב רשמי של משרד החינוך מורה משקיע עוד 1.2 שעות
    על כל שעת הוראה פורמלית. כך שאם הוא עובד, נניח 30 שעות שבועיות פורמליות, בפועל הוא משקיע עוד 36 שעות סה"כ 66 שעות שבועיות ובחודש 66*4.33=285.78 שעות.

    • טל שלום ותודה על תגובתך.
      אני ממש לא מסכים לניתוח שלך כיון שלפי החישוב שלך ממש לא כדאי להיות מורה ובטח שלא במתכונת הישנה כיון שהשכר הוא לא כדאי פר שעה ומגיע למתחת לשכר מינימום ולכן זה לא ממש נראה לי נכון .
      כמו כן גם אם אלך לפי השיטה שלך עדיין השכר לשעה על פי הרפורמה יהיה גבוה יותר בכ- 11% מאשר השכר על פי המתכונת הישנה וזה היה מטרת המאמר .
      המאמר בא לנתח את השכר על פי הרפורמה ובא להראות שהשכר לשעה על פי הרפורמה גבוה יותר מאשר לפי המתכונת הישנה.
      בכל מקרה אשמח להתכתב איתך במייל ולשמוע מאין את מביאה את האינפורמציה הזו . cpabbs@gmail.com
      שיהיה שבוע טוב

  3. ההערות שלי לא נסבו על גובה השכר אלא על חישוב מוטעה וקצת מטעה. והסימוכין לשתי ההערות שלי:

    השקעה של 1.2 שעות על כל שעה פרונטלית:
    מחקר/סקר של מכון סמית מתוך הודעה של הסתדרות המורים:
    http://www.itu.org.il/Index.asp?ArticleID=282&CategoryID=116&Page=11

    חישוב ערך שכר לשעה, מתוך הסכם אופק חדש סעיף 31 (הנוסחה קיימת גם בתקנון עובדי ההוראה וגם בחוזרי המנכ"ל) מצטטת/מעתיקה את סעיף קטן ב:
    (ב) אופן חישוב ערך השעה:
    הבסיס לחישוב ערך שעה ל – 100% משרה
    4.33(שבועות)* 36(שעות)

סגור לתגובות.